Blog

Hi havia una vegada una Caixa

Fins fa poc teníem quelcom diferencial amb altres territoris: una entitat financera pròpia, nascuda a iniciativa de la societat civil, nodrida amb l’estalvi local, per finançar principalment projectes locals, i amb un retorn en forma d’obra social que tantes empremtes ha anat deixant al llarg de la seva molt més que centenària història. Segur que haurà deixat persones agraïdes i altres decebudes, pels més diversos motius. Certament el seu pes local era notable, influint decisivament a favor o en contra d’interessos legítims d’altri. Però hi ha consens en fer-ne un balanç positiu. Moltes persones hi han exercit càrrecs de responsabilitat, […]

Llegir més

Agafem el tren del futur

Avui a Europa es prendrà una decisió transcendental pel nostre territori: la determinació dels eixos principals de la xarxa bàsica europea de transport ferroviari de mercaderies. És una revisió que es fa cada força anys, i si aquesta vegada no aconseguim que l’Eix Mediterrani Ferroviari en formi part, tindrem el nostre desenvolupament econòmic molt limitat durant més d’una generació. No és una afirmació exagerada. Tots tenim clar que un territori mal comunicat per avió té un problema de desenvolupament en no ser atractiu per a molts tipus de negocis. Però ben mirat no es tracta només de moure persones, sinó […]

Llegir més

Què són això dels Mercats?

Mira que en fa de dies que sentim a parlar dels mercats i com fan trontollar l’economia de diferents parts del món, però que ningú no ens explica qui són ni per què provoquen aquestes situacions de pànic per allà on passen. I amb aquest nom creen una confusió que pot fer pensar que això de l’economia de mercat no pot ser bo. Aquests “mercats” que avui ens amoïnen no són altra cosa que un conjunt de grans bosses de diner, que es mouen a gran velocitat gràcies a les noves tecnologies i que en lloc de tenir com a […]

Llegir més

Tindrem dues Eurozones l’any que ve?

Els fets sembla que es precipiten ràpidament. El que fa un any era inversemblant i en fa tres, ciència ficció, cada cop sembla menys impossible i, depèn de com t’ho miris, fins i tot desitjable. Durant anys els problemes són ignorats i apilats un sobre l’altre. I de sobte, la situació sembla insostenible i tothom cerca refugi. Ja ningú dubta de que és una crisi sistèmica. La crisi dels mercats del deute públic comença per Grècia, continua per Irlanda, sembla que encara continua pel regne d’Espanya però a la darrera volta de la cursa un Ferrari italià ens avança. Els […]

Llegir més

Insisteixen a no reformar el mercat de treball

                L’atur és un dels nostres majors problemes. Amb l’índex que tenim tan elevat, no podríem dir que iniciem la sortida de la crisi encara que alguns sectors comencessin a treure el cap. Tot i així el Govern segueix tirant pilotes fora, amb nous decrets d’imatge que no són els canvis profunds que calen. Podem discutir-ho des del punt de vista dogmàtic, però si ho mirem pel cantó pràctic, qualsevol reforma que no redueixi l’atur a curt termini és un fracàs, un pedaç que no porta enlloc. Evidentment el problema laboral és un […]

Llegir més

Missatges clars, sense angoixar

No us passa que les darreres notícies de premsa us fan tenir sensació d’angoixa? És cert que podem haver vorejat l’enfonsament de l’Euro, que Grècia podia haver caigut i arrossegar-nos al rescat, que les agències de rating ens condemnen… I de cop, per un acord entre països europeus, somiem que tot s’arregla. Sou d’aquells que no en voleu ni sentir a parlar, que teniu prou feina amb el dia a dia, que penseu que d’una forma o altra ens en sortirem, tot i que no acabeu d’entendre què passa? O dels que us pregunteu si hem de sortir corrent abans […]

Llegir més

El terreny digital de joc

Internet importa: l’impacte en el creixement, el treball i la prosperitat. McKinsey Global Institute Aquest és el títol d’un estudi del McKinsey Global Institute, una de les grans consultores d’estratègia globals. Les dades que dóna són que en aquests moments ja hi ha 2.000 milions de persones connectades i que ala Unió Europea dues terceres parts de les petites i mitjanes empreses tenen pàgina web. Internet ha transformat la manera com treballem (canvia com funcionen les empreses) i la manera com ens relacionem, i una de les conseqüències de tot això és que canvia la manera com els països es […]

Llegir més

Les oportunitats de la crisi

Portem un llarg període de provisionalitat, i durant massa temps els nostres representants no han pres les decisions adients per afrontar els problemes del país. Deu ser culpa del cicle electoral sens fi que els manté paralitzats, pel risc de perdre vots si cometen errors. Vet aquí un punt feble de la nostra democràcia, que compartim amb altres nacions habituades al desgovern. Si aquest coincideix amb moments crítics, pot acabar pagant-se durant més d’una generació. També és greu quan un líder s’equivoca i els seus, en lloc de fer-lo rectificar, li riuen les gràcies. La partitocràcia és una imperfecció de […]

Llegir més

Ens indignarem si els sacrificis són en va

Avui dia no fem sacrificis per demanar als Déus que ens resolguin els problemes, sinó que ens els imposem nosaltres mateixos quan hem estirat més el braç que la màniga. El retrocés del benestar és frustrant, i per això cal explicar bé per què hi ha ajustaments inevitables i quan podrem retrocedir-los. Però fent que hi participi tothom, fins i tot els que aparenten immunes a la situació. I sobretot els que van atiar o no van saber aturar la disbauxa, els que se’n van aprofitar i ara dissimulen i els que van pensar que per sempre més traurien duros […]

Llegir més

Pop-up store. Obrir una botiga pensant en tancar-la

A ningú del sector del comerç se li passaria pel cap obrir una botiga amb l’objectiu de tancar-la al cap d’uns dies, unes setmanes a molt estirar. Doncs aquest és l’objectiu de les pop-up stores, botigues efímeres amb data de caducitat. Les pop-up stores van néixer a inicis de la passada dècada als països anglosaxons per dotar de vida locals buits i no trencar la continuïtat comercial dels centres comercials a cel obert, però ràpidament es van convertir en una oportunitat d’or per les grans marques per fer quelcom especial i de forma concreta. L’objectiu principal d’una pop-up store és […]

Llegir més