Pop-up store. Obrir una botiga pensant en tancar-la
A ningú del sector del comerç se li passaria pel cap obrir una botiga amb l’objectiu de tancar-la al cap d’uns dies, unes setmanes a molt estirar. Doncs aquest és l’objectiu de les pop-up stores, botigues efímeres amb data de caducitat.
Les pop-up stores van néixer a inicis de la passada dècada als països anglosaxons per dotar de vida locals buits i no trencar la continuïtat comercial dels centres comercials a cel obert, però ràpidament es van convertir en una oportunitat d’or per les grans marques per fer quelcom especial i de forma concreta.
L’objectiu principal d’una pop-up store és donar a conèixer o consolidar una marca en un moment concret a partir de diverses estratègies; des de presentar nous productes i col·leccions, a fer descomptes i promocions, passant per estacionalitzar vendes en dates molt concretes de l’any. Però una pop-up store sempre té una clara estratègia que no és cap altra que la de buscar notorietat, de fer soroll en un sector cada cop més competitiu i fragmentat on el consumidor està necessitat de coses noves.
El punt de partida d’una pop-up store sempre és el mateix: renunciar des d’un bon començament a la rendibilitat econòmica en el seu curt cicle de vida i pensar en impactar al públic per recollir-ne el fruits posteriorment. Cal doncs, invertir en conceptualitzar la botiga efímera amb un disseny impactant i tenir sempre present la imatge de la nostra marca. En segon lloc s’ha de treballar l’efecte crida, on no es pot deixar de banda la publicitat per donar-se a conèixer, ja sigui en mitjans tradicionals o en els social media, perquè en el seu curt temps de vida la nostra pop-up store rebi el màxim d’atenció possible.
Fa un dies a Manresa un conegut establiment de moda de la ciutat, i de la mà d’una important marca catalana, va obrir una pop-up store per testar nous conceptes de venda i oferir un nou canal d’imatge i venda del seu establiment. Una bona iniciativa per apostar en treballar altres formes de màrqueting i que posa de manifest que no tan sols les grans marques poden portar a terme aquests tipus de projectes en què la creativitat i les ganes de fer coses noves juguen un paper important.
Per cert, les pop-up stores tenen un gran avantatge: si la cosa no ha funcionat del tot, només ha estat temporal.
Josep M. Monge. Tècnic en Comerç Interior de la Cambra de Comerç de Manresa
comerç | innovació | Manresa | màrqueting | pop up store