Eines perquè les pimes innovin en els seus models de negoci

 Per aprofitar al màxim el potencial i aconseguir el major impacte, la innovació tecnològica requereix necessàriament innovació en models de negoci sostenibles (BMI, per les sigles en anglès). Una nova plataforma autoservei permet a les pimes pal·liar les seves mancances en aquest àmbit

La BMI contribueix a augmentar el rendiment i la capacitat d’innovació, però encara no és una pràctica comuna entre les pimes. Per ajudar a solucionar el problema, el projecte finançat amb fons europeus Envision va desenvolupar una plataforma amb vint-i-eines fàcils d’utilitzar per BMI. Disponible en una plataforma de BMI específica, «la plataforma Envision és única perquè és la primera centrada específicament en les necessitats de les pimes i que dóna suport tot el procés, des de la idea de model de negoci inicial fins a la comprovació i la posada en pràctica de les idees », explica el professor Harry Bouwman, responsable del projecte.

 

Des de la comprensió al disseny i la posada en pràctica

Envision va realitzar un estudi quantitatiu mitjançant una enquesta i, a més, va dur a terme més de cent casos pràctics. Aquest enfocament i les dades obtingudes van contribuir a examinar la BMI en tipus específics de pimes, incloent empreses familiars, empreses dirigides per dones i empreses d’alta tecnologia / TIC. Uns anàlisis estadístiques més avançats van permetre aprofundir i explorar, per exemple, les diferències entre el lideratge femení i masculí, així com entre diferents tipus de factors d’impuls de la BMI.

La investigació va mostrar l’impacte i la utilitat de les eines de BMI i els resultats es van emprar per obtenir informació per al disseny i desenvolupament de la plataforma i les eines. El resultat és una plataforma que ofereix assessorament sobre quines eines haurien d’utilitzar les pimes per afrontar el seu desafiament específic i què trajectòries d’innovació haurien de seguir.

Les eines utilitzen un enfocament nou, que respon a les trajectòries d’objectius dels usuaris de les pimes, per exemple «vull fer créixer el meu negoci». A més de ser fàcil d’utilitzar, la plataforma realment és un sistema autoservei. Aquestes noves i exclusives eines, com indica el professor Bouwman, «abasten les diferents fases des de l’orientació estratègica inicial fins al disseny, comprovació i posada en pràctica de nous models de negoci».

 

Facilitació de la BMI a les pimes

Les pimes i els col·laboradors de les pimes poden ajudar a definir, avaluar i planificar l’aplicació de nous models de negoci. Els socis del projecte van recopilar punts de vista de diferents maneres, a saber: dels usuaris de la plataforma, usuaris de les eines a través de cursos en línia i participants en els casos pràctics. L’avaluació de les eines confirmar que les que s’havien desenvolupat eren apta per al seu ús i fàcil de manejar per les pimes.

La BMI no és exclusiu per a les empreses de nova creació i les empreses d’alta tecnologia. «Les empreses familiars, les empreses de baixa tecnologia i les microempreses es beneficien d’una manera similar del redisseny dels seus models de negoci», afirma el responsable del projecte. Les eines de Envision estan fetes a mida per als mercats, indústries i competències de les pimes. «Partint de les necessitats intrínseques d’una pime, les eines guien els usuaris perquè millorin el seu model de negoci pas a pas», afegeix.

 

Ara les pimes es tornen expertes

Des del llançament en 2016, «143 000 usuaris (adreces IP úniques a la plataforma) han utilitzat la plataforma almenys una vegada durant el desenvolupament del projecte», assenyala el professor Bouwman. A més, 47 000 usuaris han participat en cursos en línia massius i oberts centrats en Envision i en eines Envision per aprendre a utilitzar la BMI i les eines de BMI.

Centenars de persones han assistit, així mateix, a webinarios en viu sobre les eines Envision. Aquest vídeo en línia ofereix una presentació general i més informació sobre el curs de BMI.

Gràcies al projecte hi ha una major sensibilització respecte a la BMI i l’ús d’eines de model de negoci, i es va aconseguir arribar a vint milions de pimes a través de dotzenes d’agents multiplicadors, com a organitzacions de pimes i cambres de comerç.

Els socis han redactat una dotzena de publicacions per a revistes i altres quinze estan en procés de revisió, a més de les trenta ponències presentades. En particular, el projecte ha publicat «Business model innovation. Hands-on tools for your business makeover », un llibre d’ús propi per a les pimes com a grup objectiu.

 

Accés a la eina de Model de Negoci